Skip to main content

Heikki A. Kovalaisen Mädän elämän alkeet- romaanin innoittama teksti

Mitä Mikaelille kävi?

Kyseinen kysymys pyöri mun päässä viikkokausia. Mitä tolle kiharatukkaiselle viulistille oikein kävi? Minne se katosi? Miks se jätti mut yksin mun ajatusten ja peilikuvan kaa? Et sä voi vaa yhtenä yönä ottaa mua väkisin ja rakastaa mua ku viimestä päivää ja seuraavana päivänä kadota jäljettömiin. Ajatus siitä, ettet sä enää oottais mua ruokalassa tai ettet sä olis enää sun huoneessa kun mä ettisin sua piinas mua. Joskus ku yöllä harhailin vaaleen keltaseen taloon Mikaelin huoneen ovi oli auki. Sen huoneessa ei vaa ollu enää sitä lämmintä keltasta valoo eikä kaunisluista, baskeripäistä viulistii. Toi kaunis viulisti valaisi koko laitoksen, valkoset seinät hehku sen lämpöö. Kaikki muut tän laitoksen äijät kalpeni sen rinnalla. Se oli ku aurinko. Ei sellane liia häikäsevä jonka toivois menevän pilvee, vaa sellane just sopivasti lämmittävä. Sellane joka ottaa varovasti lämpimää syliinsä ja pyyhkii pois kaiken pahan. Niin Mikael teki sillo ku se yöllä tuli mun huoneesee. Se kuiski mun korvaa kuinka se halus mut ja varmisteli vähän välii et halusinhan mä sen. Totta kai mä halusin sen, vaikken koskaa aiemmi ollu tehny mitää sellasta toisen jätkän kaa. Mut mua ei pelottanu. Ei Mikaelin kaa. Kaikki tapahtu tosi nopeesti. Aika Mikaelin tulon ja lähdön välissä tuntu ku se ois menny silmänräpäytyksessä. Pyysin mun katseella sitä jäämään mun vieree, mut tiedettii kumpiki ettei se voinu jäädä. Yövartija tulis käymää tarkastuskäynnillä taas kymmenen minuutin päästä. Mikael istu mun sängyn laidalla hetken, sit se lähti päättäväisesti käveleen kohti molempiin suuntiin aukeevaa ovee kattomatta kertaakaan taakseen. Mä jäin makaamaan siihen sängylle omien ajatusteni kaa. Eikö Mikaelii kiinnostanu se, et mä olin rikkonu peilit? Eikö sitä kiinnostanu et mä olin kaikkien mielestä ihan sekasi? Miten se pystyi kattoo mua silmii ja sanoo rakastavansa mua? Eihän kukaa vois mua rakastaa. Et säkää rakastanu sua. Mä kyl rakastin Mikaelii, mut en koskaa vois olla varma oliks se oikee Mikael vai vaa sen peilikuva. Ihmiset rakastu peilikuvii, niin omii kun muiden. Oli miten oli, sen verenpunasen aamun jälkee Mikael oli poissa. Ainaki se Mikael joka näppäili viuluu baskeri päässä muiden jätkien oottaessa vessaan pääsyy. Mä vaa kuuntelin sitä kaunista soittoo, vaikka mullaki oli kusihätä. Nyt jäljellä oli vaa murrettu lukko ja hiljaisuus. Aurinko oli poissa, talvi oli tulossa. En ehkä sittenkää pääsis pois tällä viikolla.
-MR

Comments

Popular posts from this blog

Lohduttomuuden valtameri

Miksi ihminen voi tuntea niin Että kaikki uppoaa Ja itse jää pinnalle Taistelee hengestään Mutta kenen tähden Kun ei ole ketään Kenen luokse uida Ketään kenen vuoksi jaksaa Taistella Ei pääse pohjaan vaikka haluaisikin Jää vain pinnalle itkemään Ja täyttämään tuota murheiden valtamerta Mieluummin sitä kuolisi yhdessä Kuin jäisi itsestään elämään Vihaan sanaa viha Se on niin voimakas Ja kuvastaa aivan vääränlaista tunnetta Kyse on ennemminkin tyhjyydestä Tämän tyhjöttömyyden keskellä Kun ei ole mitään Kuin sinä Ja meri Ja pohjaan vajonneet haaveet Täällä sinä olet Ja tänne sinä olet jäävä Aamen -MR

Elämäni kuoleman välikappaleena

He sanovat että kaltaiseni ovat tuomittuja kuolemaan. Tuomittuja kuolemaan mahdollisimman nuorina ja mahdollisimman hitaasti ja kivuliaasti.  Elämäntapamme toimii myös reittinä tietynlaiseen onnellisuuteen. Sellaiseen, kun on saavuttanut elämältään jotain. On jotain, mistä tulevat sukupolvet muistavat sinut. Kaikella on kuitenkin hintansa, meidän tiemme onnellisuuteen maksaa paljon. Luomiseen liittyy paljon tuskaa, parhaat teokset tulevat eniten kipua tuntevilta.  Kun hinta on näinkin suuri on siitä saatava hyötykin valtaisa. Näistä hyödyistä emme kuitenkaan pääse nauttimaan silloin kun vielä kävelemme maan pinnalla. Meidän palkkiomme maksetaan kuolinvuoteella. Silloin olemme saavuttaneet elämältä jotain. Vapaaehtoisestihan kukaan ei tällaiseen ryhdy. Tarvitsemme kuitenkin jatkajia, joten olemme oikeutettuja valitsemaan seuraajamme. Valintaprosessi on tarkka, heidän mielensä pitää yltää aina vain pidemmälle. Joka kerta hiukan pidemmälle kuin entisten valittujen. Ihmi

Kaunis pieni lapsi

Kaunis pieni lapsi Kerro minulle Miksi taivas on niin tumma Ja minä niin pieni Että jään varjoon Ja uppoan Kerro kaunis lapsi Kuinka olet niin viaton Vaikka tiedät kaiken Ja näet jotain Mitä kukaan muu ei voi nähdä Silti sinä naurat Ja valaiset hymylläsi koko kaupungin Eikä enää ole pimeää Enkä minä niin pieni Että jäisin varjoon Ja uppoaisin Kiitos pieni lapsi Että voin ottaa sinut syliini Ja kutsua omakseni -MR